Het versturen van een digitale nieuwsbrief is nog steeds een ideale tool om in beeld te blijven bij relaties, klanten kennis te laten maken met nieuwe dienstverlening of een winteractie te promoten. Maar hoe zorg ik dat mijn nieuwsbrief converteert?

1. Relevantie door segmentatie

Doelgroepen zijn te verdelen in subdoelgroepen. Een fietsenwinkel heeft meerdere doelgroepen. Ben je geïnteresseerd in wielrennen, mountainbiken of op zoek naar een e-bike? Een voorbeeld van verschillende voorkeuren die je bij inschrijving op de nieuwsbrief uit kan vragen.
Hou de inschrijving laagdrempelig met een minimaal aantal invulvelden, maar presenteer interessegebieden voor segmentatie vervolgens direct op de bedankt pagina. De inschrijver zit dan nog in de juiste flow, en is bereid om voorkeuren aan te geven. Een bestaande lijst nieuwsbrief abonnees segmenteren kan ook. Neem een poll op in de nieuwsbrief en leg op een speelse manier keuzes voor aan het publiek wat je al hebt.

Creëer vervolgens content op basis van segment. Voor de wielrenner racekleding voor de winter en voor de mountainbiker nieuwe routes op de Veluwe. Ondertussen verdiept de e-biker zich in de laatste e-bike trends. Zonder de racekleding voor de winter en zonder Veluwse modder. Hoe persoonlijker de nieuwsbrief, hoe relevanter. Hoe beter de conversie.

2. Dynamische layout

Eenmaal begonnen met het aanbrengen van segmenten en dynamische content, zorg dan ook voor een dynamische look & feel. Een advocatenkantoor dat zicht richt op de sectoren vastgoed, ondernemen en agrarisch, doet er goed aan deze verdeling ook mee te nemen in de look & feel van de nieuwsbrief. Geef elke sector een eigen header-afbeelding en de nieuwsbrief heeft een veel persoonlijkere benadering. Het gevolg: betrokkenheid, waardering en een hogere conversie.

3. Mensen, geen robots

Doelgroepen, subscribers, users en customers onderweg in journeys en andere infographics… allemaal leuk, maar vergeet niet dat het mensen zijn. De nieuwsbrief wordt ontvangen door een subscriber, maar gelezen door een mens. Mensen hebben emotie en gevoel. Ze worden graag als mens aangesproken. Ze lachen om grapjes. Laat de tekst dus niet over aan de robot die de foutmeldingen voor Windows 95 schreef, maar werf een goede copywriter. Schrijf een glimlach en win. Idee: open je nieuwsbrief met een kort intro. Als een column, van mens tot mens.

4. Niet jij maar zij

Ze bestaan nog: salesmanagers die alleen maar over zichzelf praten en als ze hierover uitgepraat zijn – als dat al gebeurt –, beginnen over productaanbod, dienstverlening, maatwerkoplossingen, korting, gunstige tarieven en… bent u er nog? Nee.
De salesmanager die het begrijpt vraagt. Verkoopt geen pen maar vraagt of er nog wel eens met de hand wordt geschreven. Vraagt naar behoefte en ‘waar kan ik je mee helpen, waar loop je tegenaan’. Van inside out, naar outside in. Die logische filosofie geldt ook voor de marketeer die de nieuwsbrief inricht. Kruip in het DNA van de ontvanger: wat vindt de ontvanger interessant, hoe kan ik hem of haar verrassen? Wat als ik de ontvanger zou zijn, waar word ik blij van? Laat het antwoord terugkomen in je content.

5. Open deuren

Een open deur is als een cliche, ‘ja die kennen we, maar het is wel zo!’ Daarom een setje open deuren om vanaf nu voor altijd toe te passen. Daar gaan we: de onderwerpregel wordt niet gelezen maar gescand, hou ‘m dus kort. Dat geldt ook voor intro’s voor de doorclick. De intro is slechts een trigger naar de content op de site. Hou ook de intro dus kort. Dat is maximaal een woord of 35. Doe aan relevantie, niet aan clickbait. Pas op met animated GIFs, video en interactieve content. Er kan een hoop, maar de meest gebruikte email-clients kunnen het niet. Werk met duidelijke call to actions. Stuur altijd een testverzending en check de linkjes. Leer van de resultaten en zie wat werkt. Neem dat mee in de volgende nieuwsbrief want die moet er komen. In een vast ritme. Wees consistent.