“Content marketing, dan moet je bij de marketeer zijn.” Nee, de marketeer moet bij zijn collega’s zijn. Bij medewerkers aanschuiven en vragen wat er speelt. Net als dat je van collega’s kan leren als het gaat om vaardigheden en competenties, heeft ook iedere medewerker zijn eigen niche. Klantbehoefte, productkennis, ervaringen van klanten en oplossingen bij veel voorkomende problemen; medewerkers hebben een schat aan kennis. Werk dus ook samen aan relevante content.

De helpdesk-medewerker weet wat de meest prangende vragen zijn over de leasecontracten die door je leasemaatschappij worden uitgegeven. Komen er bijvoorbeeld in de winterperiode veel vragen binnen over winterbanden en sneeuwkettingen? Maak dan samen relevante content die aansluit bij behoefte. Duurzaamheid is terecht een onderwerp wat speelt binnen de samenleving. Als leasemaatschappij wil je hier aan bijdragen en hierin tevens de klantbehoefte meenemen. Hoe? Betrek een sales medewerker en vraag hoe de klant hiermee bezig is. Misschien is samen met een fleetmanager een interessante mini-docu te maken?

Medewerker en formats

Content marketing staat of valt bij een heldere strategie. Is de strategie eenmaal ingericht, zorg dan ook dat campagnes en stukjes content die samen het verhaal vertellen, op een consistente manier worden gedistribueerd via de verschillende kanalen. Rondslingerende stukjes tekst, updates en foto’s genoeg op het internet, zorg dus voor herkenbaarheid binnen een afgebakend stramien.
Een handige tool hierbij is het format. Nieuwe content binnen een vast jasje zoals de uitpakparty van Bright of Maak ’t of Kraak ’t op 538. Een format leent zich ook uitstekend voor het betrekken van medewerkers bij content marketing.

Voorbeeld ‘medewerkersformat’

Een goed voorbeeld is De Keurmeester van Fedecom. Hier vertelt een keurmeester van Fedecom over wat hij zoal tegenkomt binnen zijn werkzaamheden. Ervaringen uit eigen hand, die als relevante content worden ingezet voor gebruikers en beheerders van materieel zoals graafmachines en bouwmachines. Voor distributie werd onder andere gekozen voor het print en online platform BouwTotaal, maar ook de eigen kanalen kunnen prima worden ingezet. De eerder besproken helpdeskmedewerker die vragen beantwoord binnen een vaste rubriek in de nieuwsbrief? Authentiek, puur en het bedrijf krijgt een gezicht.

De marketeer als eindredacteur

Content marketing, dan moet je inderdaad bij de marketeer zijn. Betrek medewerkers, maar zorg dat de marketeer wel de regie heeft over content productie en het uiteindelijke resultaat. De marketeer is de eindredacteur die zorgt dat alle input op de juiste manier wordt ingepast in de strategie. Dat geldt ook voor het bewaken van look & feel en tone of voice.

Samen meer bereik

Is de content eenmaal gereed, dan kan deze worden gedistribueerd via de eigen kanalen, paid media en – daar zijn ze weer – de medewerkers. Leuk en aardig een campagne met een influencer maar vergeet toch vooral niet eerst je eigen medewerkers te betrekken. Nagenoeg iedereen heeft een Facebook en LinkedIn profiel, werk dan ook samen aan extra bereik. Samen ambassadeurs van een gemeenschappelijke doelstelling: het bedrijf of de organisatie waar je werkt verder helpen. Zijn medewerkers betrokken bij de creatie van content, dan zullen enthousiasme en bereidheid om samen bereik te creëren ook hoger zijn.